Deze toppers hebben vandaag fantastisch gevoetbald tijdens het jaarlijkse schoolvoetbaltoernooi bij CVW in Slootdorp. In de poulefase werden twee wedstrijden met 1-1 gelijkgespeeld en werd er één wedstrijd verloren (0-3).
Extra bijzonder is de samenstelling van het team dit jaar. Naast spelers & speelsters van onze eigen school zijn er ook kinderen uit de nieuwkomersklas gevraagd om mee te doen. We zijn heel trots op onze kinderen die die dit initiatief hebben genomen. Een mooi voorbeeld van samenwerking en integratie!
De kinderen uit de nieuwkomersklas zitten maximaal één jaar bij ons op school (in de Brede School) en focussen op het leren van de Nederlandse taal. Daar waar mogelijk ontmoeten de kinderen elkaar en wordt er samen gewerkt en/of gespeeld. Na het jaar in de nieuwkomersklas gaan de kinderen naar een basisschool in hun eigen woonplaats. Soms is dit een school in MIddenmeer, maar dit kan ook elders in de gemeente Hollands Kroon zijn.
In de wereld van nu is technologie volop aanwezig en niet meer weg te denken. Aannemelijk is dat onze kinderen later een beroep gaan uitoefenen waar technologie een belangrijke rol speelt. In dat kader bezocht groep 7-8 deze week het duurzaamheidslab in Wiringherlant om kennis te maken met technologie, en daar ook actief mee aan de slag te gaan.
Zo werd er o.a. met kleine ozobots een route uitgestippeld, verschillende stop-motionfilmpjes gemaakt, een robot van Lego 'mindstorms' geprogrammeerd en met een VR bril een ritje in de achtbaan gemaakt.
Een hele mooie start van de techniek/technologie-week van de bovenbouw!
Wat is precies het duurzaamheidslab?
Het duurzaamheidslab is een samenwerking tussen het basisonderwijs (PO) in de Wieringermeer en het Wiringherlant (VO) om samen te werken aan een doorgaande leerlijn technologie. Met dank aan Microsoft (een gulle gift), en een eigen bijdrage van de schoolbesturen, is het duurzaamheidslab tot stand gekomen. Maar wat is het nu precies? Kort samengevat is het een volledig op technologie gericht praktijklokaal waar kinderen op een speelse manier technologie ontdekken en ervaren. De belangrijkste doelstelling is om kinderen van de bovenbouw uit het basisonderwijs en de onderbouw uit het voortgezet onderwijs kennis te laten maken met technologie en technologische ontwikkelingen.
Er is gekozen voor een centrale plek (Wiringherlant) die voor alle basisschoolleerlingen makkelijk toegankelijk is. Op deze manier raken de kinderen al enigszins vertrouwd met het gebouw en zal ook de overstap naar het voortgezet onderwijs minder groot zijn. Daarnaast is een bijkomend voordeel dat alle materialen gezamenlijk aangeschaft en gebruikt kunnen worden zodat scholen dit niet ieder voor zich hoeven te doen.
In ontwikkeling
Het duurzaamheidslab en de leerlijn zijn nog volop in ontwikkeling. De ervaringen die we nu opdoen worden gebruikt om de leerlijn aan te scherpen en het aanbod, daar waar nodig, aan te vullen. Het streven is dat de kinderen uit groep 7-8 een aantal keer per jaar een bezoek brengen aan het duurzaamheidslab.
De kinderen uit de lagere groepen maken in onze eigen school kennis met technologie door te werken met de bee-bots en door het maken van slow-motionfilmpjes.
Onderstaande foto’s geven een sfeerimpressie van het duurzaamheidslab.
Het persoonlijke leerdoel dat de komende weken in de groepen centraal staat is feedback: ‘IK KAN TIPS EN TOPS GEVEN EN ONTVANGEN EN WORD BETER IN DE DINGEN DIE IK DOE’.
In iedere groep zijn de doelen op kindniveau zichtbaar, dit wordt aangeven doormiddel van een trap. Het wordt voor kinderen op die manier inzichtelijk waar hun ontwikkeling ligt en vordert. Naast de kennis- en vaardigheidsdoelen binnen de thema’s staan ook persoonlijke doelen centraal.
Techniekmiddag in groep 1 t/m 4! In groepjes werkten de kinderen met de materialen van de techniektorens en met verschillende constructiematerialen.
Het streven van IPC is om kinderen te laten leren, zo effectief en leuk mogelijk op basis van hoge verwachtingen. Leerlingen werken aan hun zelfvertrouwen en ontdekken daarbij volop hun eigen talenten. Het is daarbij onmisbaar dat kinderen begrip leren hebben voor elkaar, ze leren zich verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenootjes en die van andere mensen.
Naast de kennis- en vaardigheidsdoelen binnen de thema’s staan ook persoonlijke doelen centraal. Het eerste persoonlijke doel waar wij komend schooljaar mee starten is Moraliteit. ‘IK KIES ERVOOR OM DE GOEDE DINGEN TE DOEN’ staat centraal binnen de school. In iedere groep zijn de doelen op kindniveau zichtbaar, dit wordt aangegeven doormiddel van een trap. Het wordt voor kinderen op die manier inzichtelijk waar hun ontwikkeling ligt en vordert.