VNL staat voor Veel lezen, Niveau omhoog en Leesplezier. Een unieke vorm van voortgezet technisch lezen waarbij de intrinsieke motivatie van het kind staat centraal. Vanaf groep 3 verhogen leerlingen hun leesvaardigheid door veel leeskilometers te maken.

De kenmerken van VNL:                                                                                Header mooiste kinderboeken

  • een geordende schoolbibliotheek met leuke kinderboeken;         
  • de leesbeleving is gekoppeld aan het technisch leesniveau;  
  • leesplezier;
  • iedere dag 15 minuten stillezen in de hele school;
  • ieder kind leest op het eigen niveau;
  • aandacht voor boekpromotie in de klas;
  • de leerkracht is actief in de rol van leescoach.

 

 

Tutor lezen:
Tutorlezen wordt ingezet om het technisch lezen te verbeteren. Een kind leest samen met zijn of haar tutor in een één op één situatie. Uit onderzoek is gebleken dat zowel de tutor als het kind dat begeleidt wordt betere technische leesvaardigheden hebben en vloeiender lezen dan kinderen die enkel klassikale instructie krijgen.

De kinderen van  groep 7-8 worden opgeleid als tutor om samen met de kinderen uit groep 3-4 te lezen. We doen dit wekelijks op vaste tijden. De kinderen uit groep 7-8 proberen naast het technisch lezen ook wat meer te richten op het leesbegrip. Ze bespreken de gelezen tekst en stellen er vragen over aan de kinderen. Door samen naar het verhaal en de plaatjes te kijken en erover te praten, wordt het leesbegrip maar ook het leesplezier vergroot.