Het huidige IPC-thema van groep 5/6 luidt: ‘Wat eten we vandaag?’ Daarin hebben we onder andere kennis gemaakt met de ‘Schijf van Vijf’ en de Voedingsdriehoek. We leerden dat kaas en melk gezond zijn, maar dat je deze producten wat minder kunt eten dan bijvoorbeeld groente en fruit. Allemaal heel interessant natuurlijk. Maar waar wordt de kaas nu van gemaakt en op welke manier? Dat ontdekten we vandaag op de zuivelboerderij van de familie Baltus in Zuidschermer. We maakten daar ons eigen kaasje, dat we mee naar huis hebben genomen. Een indruk van hoe dat in zijn werk ging kunt u op de foto’s zien. Maar daarmee was de kaas nog niet klaar. Uiteindelijk moet het nog een aantal weken verder rijpen voordat je het kunt eten. Werk aan de winkel dus. Daar mogen we thuis mee aan de slag door het elke dag om te draaien en het de eerste en de vijfde dag in te smeren met zout. Een leuke uitdaging. We hebben het bezoek afgesloten met een rondleiding over het melkveebedrijf.

     zuivelboerderij 5      zuivelboerderij 5      zuivelboerderij 5      zuivelboerderij 5

Woensdag 29 mei is groep 1-2 heerlijk op schoolreisjes geweest naar Hoenderdaell.

Een prachtige dag! We hebben veel dieren gezien en, ook belangrijk, lekker gespeeld!

    

 

Woensdag 12 juni houden de scholen in de Brede School een open dag voor ouders/verzorgers die op zoek zijn naar een basisschool. 

PROGRAMMA
Start 9.00 uur: gezamenlijke opening door de directeuren van de drie scholen over samenwerking in de brede school.
Van 9.00 tot 12.00 uur is er gelegenheid om in de klassen te kijke en de school in bedrijf te zien.

Meer informatie vindt u hier

Woensdag 5 juni worden er weer schoolfoto's gemaakt. Er worden groepsfoto's, individuele foto's en foto's met broertjes en/of zusjes gemaakt. Ook kinderen die nog niet op school zitten, of onze school al verlaten hebben mogen voor laatstgenoemde foto's op school komen. 

Het thema van de grote rekendag was ‘Uit verhouding’. In groep 5/6 hebben we vandaag onderzocht hoe “de leefwereld van de Grote RekenReus’ er uit ziet. We startten de dag met het verkennen van de wereld van de Grote RekenReus en kwamen tot de conclusie dat de reus drie keer zo groot is dan een volwassen persoon. Dus moest alles drie keer zo groot worden ontworpen. Dat was een grote uitdaging. Met onder andere potlood, liniaal, meetlinten en ruitjespapier gingen we aan de slag. We maakten een zwembroek, een zonnebril, een ceintuur, een slipper, een speelkaart, een lepel, een melkpak en een heuse reuze hinkelbaan op het schoolplein. Alles zo groot als in de leefwereld van de reus. We hebben de hinkelbaan uitgeprobeerd en moesten wel heel grote sprongen maken. Ook kwamen we erachter dat er wel 27 liter melk in een melkpak van de reus ging.
Het was een gezellige, leerzame dag waarbij we fijn hebben samengewerkt.